icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search
Werken bij Qoppoconsult
Nieuws 20/10/2020

Hoera, QoppoConsult bestaat 15 jaar!

15 jaar

20 oktober 2005. Het is de geboortedag van QoppoConsult. Er is veel gebeurd in de afgelopen 15 jaar, waaronder naamsveranderingen, Business Managers die kwamen en gingen en een enorme groei van het bedrijf. Samen met Executive Business Manager Arjo Miedema staan we stil bij deze mijlpaal en blikken we terug op 15 jaar Qoppo.

Hoe is QoppoConsult destijds ontstaan?
“QoppoConsult behoort tot een van de bedrijven van The Human Network die echt ontstaan is conform het midlance-model zoals Jaap en Bertha het bedacht hebben in 1995. Vanuit één van de toentertijd eerste bedrijven “SuperConsult” is in 2005 een groep van zes testprofessionals bij elkaar gezet. Met deze groep is een nieuwe BV gestart en die heette, schrik niet, QualityConsult. QualityConsult was toen gericht op Test- en Kwaliteitsmanagement.”

Arjo vervolgt: “De organisatie groeide langzaam maar gestaag. In 2008, net voor de crisis, werd het idee opgevat om samen met het toenmalige THN-zusje “Plustalent Project en Procesmanagement (PPM)” een gemeenschappelijke propositie op te zetten. De bedoeling was om als onafhankelijke leverancier de klant te ontzorgen van Business- en informatie-analyse tot aan de implementatie van applicaties en systemen. Om dit te realiseren werd een nieuwe naam voor beide bedrijven bedacht. Dit werden Qoppo Project en Procesmanagement (PPM) en Qoppo Test en Kwaliteitsmanagement (TKM). Die naam was natuurlijk veel te lang, dus is het in 2015 QoppoConsult geworden.”

Sinds het begin in 2005 heeft QoppoConsult een enorme groei doorgemaakt. “In 2009 zat Frits er in zijn eentje met 22 professionals. Er is toen de beslissing genomen een extra Business Manager aan te stellen: dat ben ik geworden. Sinds dat moment hebben Frits en ik voor een groot deel de kar alleen getrokken. In 2016 is Gijs erbij gekomen. In 2018 hebben we Claar aangetrokken, die heeft een jaartje meegedraaid, en sinds 2020 is Sid er. Zodoende hebben we nu dus een managementteam van vier."

Sinds het begin in 2005 heeft QoppoConsult een enorme groei doorgemaakt. We zitten nu al bijna op 100 professionals en daar zijn we trots op.
Arjo Miedema / QoppoConsult

Arjo vertelt dat Qoppo tijdens de financiële crisis in 2009 de keuze heeft gemaakt om zich enkel nog te focussen op senior testers. "Die beslissing heeft in de afgelopen jaren tot successen geleid. Voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf was daarnaast belangrijk dat wij in 2017 de keuze hebben gemaakt om de opdeling in kleine cellen los te laten. We hebben samen vastgesteld dat testen een commodity is en dus dat volume belangrijker is dan op kleine nichemarkten een speler te zijn. Dus we zijn door die grens van 50 professionals heen gedoken op weg naar de 100. Nou, daar zijn we nu bijna. Ik verwacht eind 2021 mogelijk die grens te kunnen halen. Dat is natuurlijk heel erg gaaf!”

Wat denk jij dat de succesfactor is van QoppoConsult?
“Wij hebben een heel duidelijk congruent verhaal gemaakt tussen drie belangrijke pijlers waarop ons succes staat. De eerste is het flexibele model midlancen. De tweede is de unieke bedrijfscultuur en de derde is het bijzondere type professional wat wij nodig hebben om succesvol te zijn met het midlance-model. Die drie samen vormen het totaalpakket voor succes. En daar hebben wij inmiddels een zeer uitvoerige presentatie voor wat in de volksmond ook wel wordt genoemd: de grote Arjo show."

"Daarnaast hebben we altijd op de juiste momenten de keuze gemaakt om te investeren in opleidingen en ook op de juiste momenten op de rem getrapt. Je ziet dus dat we nu in de huidige markt weer op zoek zijn naar nieuwe toekomstige pareltjes, waaronder PEGA testen.”

Waar zijn jullie trots op als jullie terugkijken naar de afgelopen 15 jaar?
“Terugkijkend op 15 jaar QoppoConsult zijn er een aantal zaken waar we heel trots op zijn. Eén van de belangrijke en mooie constateringen die we nu kunnen doen, is dat we een bijzonder laag verloop hebben. Wij hebben dan ook een aantal mensen die meer dan 20 jaar in dienst zijn. Die komen nog uit het oude SuperConsult en die zijn al die jaren bij ons gebleven. En dat heeft iets te maken, denken wij, met zorg en aandacht voor je medewerkers. 
Wij zien onze positie niet als baas, maar meer als facilitator. Dat betekent dat je luistert naar waar de medewerker privé behoefte aan heeft én waar hij zakelijk behoefte aan heeft. En dan kijken hoe je dat zo goed mogelijk kunt matchen met de opdracht die hij zoekt. Dat zit hem in reistijd, de inhoud van de opdracht en natuurlijk het tarief, omdat het midlancers zijn. Als het je lukt om daar een balans in te vinden, dan is die medewerker tevreden. Een tevreden medewerker hoeft niet weg te lopen. Het zit hem denk ik in het even uit je ivoren toren komen en gewoon op de grond komen staan naast de medewerker. En dat dat is wel één van de belangrijkste cultuur aspecten waarom dit zo goed gaat."

Ook in de crisistijden weten wij de tent bij elkaar te houden. Dat zegt iets over de kracht van onze bedrijfscultuur.
Arjo Miedema / QoppoConsult

“Wat nog meer bijzonder is, is dat we ook samen zwarte pagina’s hebben meegemaakt. Dit heeft onze cultuur alleen maar hechter gemaakt. Wij hebben daar absoluut altijd oog voor gehad. Daardoor zijn we een mensen organisatie gebleven."

“Verder zijn wij trots op dat wij ook in de crisistijden, zoals de financiële crisis en nu ook de corona crisis, de tent bij elkaar kunnen houden. Dat zegt iets over de kracht van onze bedrijfscultuur. Ondanks tegenslagen zijn wij altijd in staat geweest om de groei door te zetten. Hier zijn wij trots op."

"Daarnaast durven wij als QoppoConsult een beetje tegen de stroom in allerlei initiatieven te nemen die ander BV’s niet snel zouden nemen. Gekke marketing ideeën opzetten, die uiteindelijk nu de standaard zijn voor alle “The Human Network” bedrijven. Dus het hoogtepunt vind ik dat wij een beetje als het stoute kind dingen doen en voor de muziek uitlopen.”

Hoe ziet de toekomst er voor QoppoConsult uit?
“Wij geloven er heel erg in dat QoppoConsult nog een langdurige toekomst tegemoet gaat, omdat kwaliteit in de ICT altijd nodig blijft. Of er nou sprake is van dingen in de Cloud zetten of Outsourcing in India, de kwaliteit van IT moet wel kloppen. Geen enkel bedrijf wil met grote chocoladeletters in de Telegraaf staan omdat het niet klopt of niet werkt. Testen zal altijd blijven bestaan, dus hebben wij denk ik voor de komende tien jaar nog zeker brood op de plank."

"Verder willen we de komende jaren de groei doorzetten. We zijn ook echt aan het kijken hoe we ons imago in de markt van algemeen testbedrijf kunnen veranderen naar échte specialist binnen het vakgebied. Dat mensen weten: daarvoor moeten we bij Qoppo zijn.”

Al met al heeft QoppoConsult de afgelopen 15 jaar veel mooie momenten meegemaakt. Deze mijlpaal gaat uiteraard nog gevierd worden, maar net even anders dan normaal. Stay tuned!

Overzicht Nieuws
Business Manager
Arjo Miedema /
Executive Business Manager

QoppoConsult: slimme schakel tussen business en IT. Ontdek de kracht van onze Qoppanen!