icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock
Werken bij Qoppoconsult
Blog 01/12/2017

De voordelen van Midlance: Transparant en rechtvaardig

Transparantie

In mijn vorige blog ben ik vrij uitvoerig ingegaan op de belangrijke voordelen van de keuze om als consultant midlancer te zijn bij The Human Network, buiten het financiële plaatje om. In die blog is gesproken over de afschaffing van het functiehuis en de daarbij behorende salarisschalen. Je ambitie, kennis, opleiding en ervaring als consultant bepalen dus bij het midlance-model je salarisgroei. Verder heeft het midlance-model een belangrijk voordeel dat de beoordelingen zijn afgeschaft. Ofwel, geen manager die je met de jaarlijkse teleurstelling naar huis stuurt. Hierover verwijs ik naar mijn vorige epistel om de details nog eens onder de loep te nemen.

In dit verhaal wil ik jullie meenemen naar de voordelen die meer als mening en persoonlijke invulling kunnen worden geïnterpreteerd. Echter blijkt na 8 jaar werken met midlancers en hun terugkoppeling over het midlancen, dat deze persoonlijke invulling wel redelijk de waarheid bevat. Dat zaken ter discussie mogen worden gesteld is evident, maar dat er dus meer subjectieve voordelen zijn aan het midlance-model zal ik hier verwoorden.

Business Manager
Arjo Miedema /
Executive Business Manager

Transparantie

In veel bedrijven wordt niet uitgelegd wat er allemaal gebeurd met de gelden en de winsten. Als vastloner ontvang je een salaris en weet je veelal niet eens wat het verkooptarief is, dat de werkgever voor je ontvangt. Ofwel hoeveel er nou precies wordt verdiend aan een inzet, is een angstvallig geheim dat de medewerker niet mag weten. En waar gaat dat geld dan allemaal naar toe? We zien in onze markt bijvoorbeeld bedrijven die graag nieuwe kantoren willen openen, om dichter bij de klant te zitten. Mijn redenering is dan natuurlijk, dat moet betaald worden en is het nodig om zogenaamd “dichter bij de klant” te zitten in de wereld van internet en mobiele telefoons? Ik heb in mijn meer dan 20 jaar sales-ervaring nog nooit gehoord dat een klant daarop zit te wachten. Toch vinden bedrijven het belangrijk om te kunnen verkondigen dat ze meerdere kantoren hebben. Het straalt uit dat het bedrijf omvang heeft en daarmee continuïteit kan waarborgen. Echter is het hebben van een dergelijk businessmodel niet de enige bewezen methode om dit uit te stralen. Het hebben van meerdere kantoren en vestigingen zorgt voor een grotere kostenpost dat ergens van betaald moet worden.  In het midlance-model is transparantie een vereiste om het succesvol te laten slagen. Wat er met de marge wordt gedaan wordt openlijk besproken en er zijn daarbij geen verborgen agenda’s. Daarbij zijn de marges in de wereld van de midlancer beduidend anders en is er gewoonweg geen ruimte voor onnodige statusverhogende acties.

Cadeautje uit eigen zak

Het hebben van grote overhead (kantoren), leidt tot een ander uitgavepatroon van de werkgever, waarbij uiteindelijk de medewerker in hoogte van salaris moet inleveren of heeft ingeleverd voor zaken die hem/haar minder aangaan. De basis van het succes achter het midlance-model zit dan ook in het zo klein mogelijk houden van de overhead.

Ook de klanten van QoppoConsult ervaren onze transparantie als verfrissend en rechtvaardig. Indien een opdrachtgever een midlancer inhuurt, is bekend dat het overgrote merendeel van het tarief naar de medewerker gaat, die ze willen inhuren en niet naar het bureau. Ook opdrachtgevers zitten naar mijn idee niet te wachten om te betalen voor ambitie bij bedrijven, die niet wordt gevoed vanuit een kwaliteitsoogmerk maar vanuit status of kwantitatieve behoeftes.

Het gevoel van onrechtvaardigheid, ofwel “het bedrijf houdt er meer aan over dan ik” leidt tot vertrek uit een vastloon-constructie naar midlance of eventueel naar freelance. Nu zijn er bedrijven die met behulp van bijzondere “cadeaus” medewerkers binnen halen of willen behouden. In de beginperiode van mijn carrière in de ICT kreeg je zelfs je leaseauto mee in de showroom nadat je had getekend en tegenwoordig zie je (ik moet wel toegeven) leuke en creatieve extra’s voor de medewerker, van weekendjes weg tot zelfs echte reizen. Dit soort dingen kosten natuurlijk bakken met geld, wat ergens vandaan moet komen.

Op de achterkant van een sigarendoosje is vaak uit te rekenen wat een dergelijk evenement daadwerkelijk kost. De enige echte vraag die hierin is opgesloten is, waar de gelden voor dit soort cadeaus vandaan komen. Immers, met de aanname dat de aandeelhouders EBITDA en shareholdersvalue willen zien, wordt een potje voor dit soort dingen opgebouwd doordat de salarissen van de consultants in vastloon relatief laag worden gehouden. Ofwel, feitelijk wordt ieder cadeautje betaald door een deel van het salaris van de medewerker, dat hij/zij niet op de loonstrook terugziet, maar dat in een portje wordt gestopt voor cadeaus. Conclusie, het is onzichtbaar maar in feite worden dit soort dingen betaald uit eigen zak. Op de vraag of een medewerker (veel) meer salaris wilt, maar geen cadeau (reisje, uitje, feest), blijkt tijdens vele gesprekken de positie van de medewerker duidelijk. Salaris wordt geprevaleerd boven mooie cadeaus, dure reizen of grote feesten.

In het midlance-model tref je niet dit soort uitzonderlijke cadeaus als reizen of dure feesten. Met aandeelhouders die kijken naar een veel lagere geaccepteerde ebitda, ontstaat er een model waarin dus het grootste deel van de omzet wordt omgekeerd in salaris voor de medewerker. Ten opzichte van veel vastloon-bedrijven keren wij in het midlance-model veelal netto uit wat de consultant  bruto gewend was in een vastloon-constructie. Hierdoor ontstaat er een sfeer, dat de verdeling van de omzet die door de medewerker wordt gecreëerd, eerlijk en FAIRwordt verdeeld.

Employee benefits

Conclusie

In het algemeen zien we in de markt drie soorten “verloningen” voor een consultant, namelijk vastloon, midlance en freelance. Het midlance-model is hierin in de meeste gevallen (zeker niet alle) het meest interessante, vanuit zowel arbeid technische aspect als vanuit het gevoel van rechtvaardigheid. De midlancer geniet van het gemak zoals de vastloner kent, op gebied van sales, administratie, opleidingen, vakbroeders en juridische status, namelijk “in dienst”. Daarnaast heeft de midlancer veel voordelen van de freelance-wereld namelijk een transparante beloningsstructuur, hoog salaris, grote mate van vrijheid en autonomie in ambitie. Het model van midlance, dat in 1995 al is bedacht door de oprichters van The Human Network (waar QoppoConsult een onderdeel van is) zorgt voor het gevoel eerlijk en fair te worden beloond en dat past bij de economie voor de komende jaren.

Wil je meer weten over het midlancemodel en de kansen binnen de mooie bedrijven van The Human Network, kijk dan op deze website!

Overzicht blogs

Business Manager
Arjo Miedema /
Executive Business Manager

QoppoConsult: slimme schakel tussen business en IT. Ontdek de kracht van onze Qoppanen!